söndag 21 juli 2013

Risotto med lax.

Ingredienser:
(För två personer)

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 1dl vitt vin
ca 1 dl risottoris
ca 1 liter fiskbuljong
riven parmesanost
2st laxfiléer
basilika
1 riven morot
alternativa grönsaker

Värm buljongen i en kastrull för sig.
Fräs lök och vitlök i olivolja i en stekpanna. Därefter tillsätter jag riset (jag brukar använda mig av risottoris från Risenta).
Häll i vinet och låt koka tills det ångat bort, rör om hela tiden. Tillsätt sedan buljongen, lite i taget.
Laxen åker in i ugnen på ca 225° i ca 10min.
När risotton börjar bli klar slänger jag i grönsakerna och parmesanost. Klart!!

Mycket lätt och supergott!


6 kommentarer:

Fatima sa...

Åh vad gott !!
Måste testas :)
Tack för receptet
Hoppas din söndag och vecka blir bra
Stor kram

Elin Kling sa...

Men fy tusan vad gött!
Nu blev jag hungrig.. ;)
Kram snygging <3

Elin Kling sa...

Men fy tusan vad gött!
Nu blev jag hungrig.. ;)
Kram snygging <3

Johanna-modemamma sa...

Åh tack Malin!!!
Älskar risotto, detta skall lagas.
Hoppas du har det underbart.
KRAM

Annika A sa...

Det både låter och ser jättegott ut!! :)
Hoppas du har haft en riktigt bra dag!
Kramis!

jannice lindell sa...

mums! detta ska prövas. kram